RSS

Pan płaci, Pani płaci, Wszyscy płacą

14 Maj

Komisja Europejska, podczas audytów negatywnie oceniła część kosztów ponoszonych w projektach PO KL. Szczególną uwagę urzędnicy komisji zwrócili na przypadki zatrudniania w projektach PO KL pracowników/urzędników takich instytucji jak: Instytucja Zarządzająca (IZ), Instytucja Pośrednicząca (IP), Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) (IW (IP2), Krajowa Instytucja Wspomagająca (KIW), Regionalne Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego (ROEFS) i Krajowy Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego (KOEFS).

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej sytuacja, w której osoby mające wpływ na ocenę i realizację projektów jednocześnie są ich personelem, prowadzić może do wystąpienia konfliktu interesów z jednej strony i do podwójnego finansowania z drugiej strony. Łatwo sobie wyobrazić, iż urzędnik/pracownik Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego w trakcie swojej pracy wykonywałby zadania związane z projektem. Wystąpiłoby wtedy podwójne finansowanie, bowiem jego pensja pokryta z pomocy technicznej pochodzącej z EFS dublowałaby się z pensją projektową pochodzącą z EFS.

Dużo gorsze konsekwencje wynikać mogą z sytuacji, gdy osoba zatrudniona w projekcie jednocześnie obsługuje go ze strony urzędowej- ułatwia mu uzyskanie dofinansowania, zapewnia ekspresowy obieg dokumentów w urzędzie czy łagodzi wyniki kontroli.

Nic dziwnego, ze takie praktyki skończyły się uznaniem kosztów za niekwalifikowane.

Dziwi natomiast, dlaczego w ogóle do nich doszło.

Środki uznane za niekwalifikowane nie zostaną odebrane ani beneficjentom, którzy zatrudnili osoby pracujące przy PO KL w instytucjach, ani osobom, które podjęły zatrudnienie w projektach mimo swojego bezpośredniego zaangażowania zawodowego w pracę przy wdrażaniu PO KL. Pieniędzy nie będą też oddawać urzędy, które podczas kontroli nie wykryły oczywistych nieprawidłowości. Również urzędy czy instytucje, których pracownicy zatrudniani byli przez beneficjentów nie oddadzą środków uznanych za niekwalifikowane.

Kto zatem odda pieniądze?

Otóż proszę państwa oddamy je My wszyscy.

Zgodnie z pisemną informacją przekazaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego środki zostaną zwrócone komisji z poziomu kraju ze środków PO KL. Jednym słowem nieczyste działania osób zatrudnionych w instytucjach wdrażających PO KL w Polsce odbiją się na zmniejszeniu środków w programie, zmniejszeniu ilości realizowanych projektów, zmniejszeniu ilości osób, którym udzielono wsparcie.

„Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania”

To treść ślubowania, jakie zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) składa w obecności kierownika urzędu każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym. Ustawa będąca podstawą zatrudnienia urzędników dokładnie definiuje również, co powinno się stać w przypadku wystąpienia konfliktu interesów.

Treść tej ustawy mówi, iż Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych. W przypadku stwierdzenia naruszenia tych zakazów, niezwłocznie rozwiązuje się z nim bez wypowiedzenia, stosunek pracy (art. 30).

Można zatem podejrzewać, że tego typu nadużycia w stosunku do urzędników ,nawet jeśli wystąpiły to miały charakter incydentalny i jako takie nie stanowią problemu o charakterze systemowym. W znanych mi urzędach, o tego typu praktykach nie mogło być mowy. Urzędnicy doskonale zdawali sobie sprawę, iż dla własnego bezpieczeństwa kierownictwo urzędu „pożegna się” z czarną owcą dorabiającą sobie w projektach.

Jednak zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej konieczne jest wprowadzenie systemowych regulacji wykluczających tego typu zdarzenia w przyszłości.

Skoro ustawa reguluje pracę urzędników, dla kogo przygotowano systemowe wykluczenia?

Instytucjami zaangażowanymi w proces wdrażania PO KL w Polsce są również Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego (Regionalne i Krajowy).  Jak tutaj wygląda sprawa?

Większość ośrodków aktywnie aplikuje o środki unijne i prowadzi własne projekty, już sam ten fakt budzi zdziwienie, jak bowiem mają one rzetelnie doradzać projektodawcom, skoro potem stają z nimi do konkursu? Skąd pewność, iż porada jest rzeczywiście na najwyższym poziomie, i jak zapobiec podkradaniu pomysłów przez pracowników ROEFS? Czy pracownicy ROEFS są kontrolowani pod kątem konfliktu interesów?

Jako odpowiedź niech posłuży fakt, że dziś (13 maja 2010) na stronie internetowej jednego z nich członek zespołu ROEFS napisał o sobie:właściciel firmy konsultingowo – szkoleniowej oraz ekspert w zakresie udzielania pomocy w pozyskiwaniu dofinansowania oraz zarządzania projektami Unii Europejskiej dla przedstawicieli sektora JST, NGO oraz MŚP”

Uleczenie tego systemu nie będzie łatwe, natomiast jedno proste rozwiązanie narzuca się samo, wystarczy wykreślić Ośrodki EFS z grona Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Byłby to znaczący krok w kierunku zabezpieczenia systemu przed nadużyciami.

autor: Michał Organiściak

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 14 Maj 2010 w Uncategorized

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: